Mode is de op één na meest vervuilende branche, met denim als koploper. Het produceren van een spijkerbroek vergt bakken met water, energie en chemische (kleur)stoffen. In dit artikel is de Zwitserse zakenvrouw Karen Rauschenbach aan het woord. Zij richtte the Blue suit op, een duurzaam denimmerk dat “een nieuwe kijk op vrouwelijke werkkleding biedt”.

The Blue suit is gevestigd in Zürich en Amsterdam en biedt damespakken gemaakt van duurzaam denim. Het merk staat voor ‘tijdloos, veelzijdig design, perfecte pasvorm en kwaliteit’. “We zijn er om werkende vrouwen kracht te geven en een alternatief te bieden voor fast fashion. the Blue suit is voor vrouwen wiens baan niet zomaar een baan is, maar een passie, en voor vrouwen die ernaar streven verschil te maken,” aldus Rauschenbach.

The Blue suit: Damespakken van duurzaam denim
Het idee voor the Blue suit werd in 2016 geboren uit Rauschenbach’s frustratie over het aanbod van zakenkleding voor dames. “Ik werkte nog voor mijn vorige werkgever Airbus en raakte geïrriteerd door het feit dat ik geen alternatief kon vinden voor mijn toen geliefde spijkerpak. Het was toe aan vervanging,” aldus Rauschenbach via de mail. Zakelijke kleding voor vrouwen vond ze sowieso ‘saai en stijf’. “Er waren geen leuke, ethisch verantwoorde kledingmerken voor werkende vrouwen.” Het waren haar deelname aan het creatief leiderschapsprogramma THNK School in Amsterdam en het vinden van zakenpartners Yvonne Vermeulen en Ingrid Robers die ertoe leidden dat Rauschenbach the Blue suit in mei 2017 op poten zette. De onderneemster, die vijftien jaar ervaring heeft in het bedrijfsleven, financierde alles tot nu toe zelf. “Het gebruik van externe investeerders of crowdfunding zal eerder handig zijn voor in de groeifase, als we klanten hebben die onze producten mooi vinden en in ons geloven.”

De eerste collectie van the Blue suit, genaamd ‘Female Entrepreneurs’, bestaat uit twee verschillende modellen broeken en bijbehorende blazers, een rok en een jurk.

Natuurlijke materialen en ethisch verantwoord werk
De naam the Blue suit verwijst volgens Rauschenbach niet alleen naar de denim, maar ook naar de ‘blauwe planeet’. “Onze kledingstukken worden gemaakt van GOTS-gecertificeerd eco-denim, bij Berto Denim in Italië. We gebruiken alleen natuurlijke materialen en geen polyester en giftige kleuren.” De items worden op bestelling gemaakt, om zo “verspilling te voorkomen en ervoor te zorgen dat de collectie langer dan één seizoen bewaard blijft”.

Naast duurzaamheid, dat ook terugkomt in het gebruik van organisch katoen en hergebruikte labels, hecht the Blue suit veel waarde aan ethisch verantwoorde werkomstandigheden. “We hebben de tijd genomen om langdurige relaties op te bouwen met onze partners. Ze zorgen ervoor dat de productie wordt uitgevoerd door ervaren naaisters, onder veilige omstandigheden, met een regelmatige vijfdaagse werkweek en eerlijke lonen.” Het merk wil hier ook graag transparant over zijn. “We zijn momenteel bezig om meer details en achtergrondinformatie op de website te plaatsen. Je kunt veel op je website schrijven, maar je moet laten zien wat je doet en met wie je werkt. Zo weten consumenten wat ze kopen en waar wij zijn,” zegt Rauschenbach.

Rauschenbach gaat zich met the Blue suit ten eerste richten op verkoop bij multibrandretailers. “We focussen op retailers of geselecteerde denimzaken in Nederland, België, Italië, Zwitserland en Duitsland die zich richten op hoogwaardige producten en ethisch verantwoorde mode. Winkels waar medewerkers de tijd hebben om het verhaal achter het blauwe pak te vertellen.” Daarna gaat de onderneemster kijken wat mogelijk is qua e-commerce. “We werken stap voor stap, afhankelijk van feedback die we van klanten krijgen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*