2018 mag dan pas net begonnen zijn, modeliefhebbers en anderen die de trends graag op de voet volgen, kijken alweer vooruit naar de trends en thema’s die invloed zullen gaan uitoefenen in kast en in ons interieur. Retailers van over de hele wereld anticiperen voor de inkoop nu al op de trends die de harten van consumenten moeten gaan veroveren in 2019. Dus wat zijn de thema’s waar consumenten naar op zoek gaan in 2019? FashionUnited verzamelde de 5 belangrijkste trends, gebaseerd op de expertise van de trendvoorspellers van WGSN.

Het einde van seizoensgebonden mode

Al een aantal seizoenen zijn ontwerpen die niet meer seizoensgebonden populair, maar volgens trendvoorspellers is 2019 het jaar waarin dit soort producten echt mainstream worden. Consumenten reizen steeds vaker de hele wereld over en ondertussen is sprake van klimaatverandering, waardoor de vraag naar mode die geschikt is voor elk seizoen stijgt. Er zal dan ook veel vraag zijn naar items die zijn uitgerust met mogelijkheden als verwisselbare voeringen, afneembare capuchons of mouwen en een waterbestendige buitenlaag.

Een item dat deze trend perfect belichaamt, is de Ravean heated jas. Deze warme donsjas is uitgerust met een 12-volt batterij die kan worden gebruikt om de jas te verwarmen (of eventueel een mobiele telefoon op te laden), waardoor de jas comfortabel aanvoelt bij temperaturen variërend van min 23 tot 12 graden celcius.

Formele mode 2.0

De grens tussen wat kan worden gezien als casual of formeel is in de afgelopen jaren flink vervaagd dankzij onder andere de opkomst van athleisure mode en minder strenge dresscodes op kantoor. In 2019 wordt echter verwacht dat een formele, tailor-made kledingstijl zijn rentree zal maken: zowel op de werkvloer als ook in de privésfeer. Wel zit er een rebels randje aan de klassieke look van weleer, wat zich bijvoorbeeld uit in blazers die oversized zijn en worden gecombineerd met losvallende broeken die juist meer passen binnen de streetwear.

Enkele merken die vooroplopen in deze trend zijn Louis Vuitton, die voor de herfst/winter 2017 collectie een samenwerking aanging met Supreme, Mix Master en Theory’s 2.0 collectie.

Multifunctionele spiegels

De hang naar multifunctionaliteit heeft niet alleen een effect op de modeindustrie – ook design- en interieurtrends worden hierdoor beïnvloed. Eén van de belangrijkste trends die in 2019 wijdverbreid zal raken, is de multifunctionele spiegel. Wat het precies is? Denk aan een spiegel die is verwerkt in een meubelstuk, een spiegel die tevens een lichtgevende functie heeft, entertainment biedt of zelfs werkt als gezondheidsmeter. Kijk dus niet verbaasd op wanneer je spiegel in 2019 een waarschuwing afgeeft wanneer je vitamine D voorraad een oppepper nodig heeft.

Een goed voorbeeld komt van het Amerikaanse Amazon, dat onlangs patent aanvroeg voor een blended-reality spiegel die consumenten in staat kan stellen om elke mogelijke outfit te passen vanuit de comfort van het eigen huis. De bijzondere spiegel werkt met een systeem van camera’s, projectoren, displays en licht die in real-time pixel lagen kunnen projecteren op een bewegend voorwerp.

Milieuvriendelijke alternatieven

Nu meer en meer consumenten interesse tonen in duurzaamheid, zijn duurzame stoffen en veganistische alternatieven een hot topic geworden. In 2019 wordt verwacht dat duurzame materialen niet langer de uitzondering maar de regel zullen zijn, dankzij consumenten die steeds meer op zoek gaan naar verantwoordelijke alternatieven. De vraag naar items gemaakt van lyocell en tencell ligt al hoger dan eerder, en het Italiaanse modehuis Gucci haalde afgelopen najaar het nieuws toen het aankondigde niet langer bont te gebruiken.

In MoMA’s Items: Is Fashion Modern waren alternatieve diervriendelijke stoffen ook een hoofdthema, en kwam diervrij leer aan de orde dat is gemaakt van genetisch gemodificeerd gist, evenals de Bolt Threads x Stella McCartney samenwerking voor synthetisch zijde.

De gladiatorsandaal

Een modestuk dat in 2019 een comeback gaat maken, is de welbekende gladiatorsandaal. De sandaal was rond 2000 voor het laatst in de mode, maar volgend jaar zal daar verandering in worden gebracht, wanneer de opkomst van de jaren 90-trend zal zorgen voor een hernieuwde interesse in bohemian stijlen voor de lente en zomer – denk hierbij aan Sienna Miller en Kate Moss op festivals.

WGSN linkt de terugkeer van de gladiatorsandaal ook aan de toegenomen populariteit van kniehoge laarzen, die de weg hebben vrijgemaakt voor statement sandalen. De trend werd al geshowd op de catwalk bij de lente/zomer 2018 shows van merken als Valentino, Altuzarra en Dolce & Gabbana.

Homepage foto (van links naar rechts): Valentino SS’ 18 via Catwalkpictures, spiegel via Pexels en Stella McCartney x Bolt Threads via Bolt Threads
Foto 1: Ravean heated vrouwenjas, via Ravean
Foto 2: Louis Vuitton x Supreme AW’17, via Catwalkpictures
Foto 3: Spiegels, via Pexels
Foto 4: Bolt Threads x Stella McCartney en Biosilk body, via Bolt Threads
Foto 5 (van links naar rechts): Altuzarra, Valentino en Dolce & Gabbana SS’18, via Catwalkpictures

Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*